Asas dan Implementasi: Pendidikan Agama Kristen Ditinjau dari Perspektif Yohanes Calvin

Authors

  • Rezeki Putra Gulo Sekolah Tinggi Teologi Injili Arastamar

DOI:

https://doi.org/10.55606/lumen.v2i1.162

Keywords:

Calvin, Teacher, Christian education, Contribution

Abstract

This article uses a library approach; Review and analyze actual facts from the Bible, articles, and books as reference material. This effort aims to review Calvin's contribution to Christian Religious Education. The background of this research is that there are not a few Christian Religion teachers today who still don't understand what Calvin's contributions to PAK are. Referring to this problem, some of Calvin's contributions regarding the principles and implementation of Christian Religious education that must be known by PAK teachers, namely: Definition of PAK, PAK Objectives, PAK Students, PAK Educators, and PAK Curriculum. The final conclusion of this study is that Christian religion teachers really need the five principles of applying PAK to become educators who are capable of teaching.

References

Boehlke, Robert R. Sejarah Perkembangan Pikiran dan Praktek Pendidikan Agama Kristen: Dari Plato Sampai IG. Loyola. Jakarta: BPK Gunung Mulia, 2006.

Calvin, Yohanes. INSTITUTIO: Pengajaran Agama Kristen. Jakarta: BPK Gunung Mulia, 2009.

Gulo, Rezeki Putra, Erwin Zai, and Agusmawarni Harefa. “Pendidikan Agama Kristen dalam Masyarakat Majemuk: Mencerminkan Hidup Humanis di Tengah-tengah Pluralisme.” ELEOS; Jurnal Teologi dan Pendidikan Agama Kristen Vol. 2, no. No. 2 (2023): 81–90.

Gulo, Rezeki Putra, Sariani Hia, and Erwin Zai. “Pengenalan Kurikulum Merdeka Belajar Kepada Peserta Didik di SD Mutiara Indah.” Jurnal Suara Pengabdian 45 2, no. 2 (2023): 41–53.

Gulo, Rezeki Putra, and Agus Mawarni Harefa. “Urgensi Kolaborasi Orang Tua dan Guru PAK dalam Mewujudkan Pendidikan Spiritual Efektif bagi Anak.” Sinar Kasih: Jurnal Pendidikan Agama dan Filsafat 1, no. 3 (2023): 23–34.

Gulo, Restu and Mei Mesrawati Zega. “Keteladanan Yesus dalam Mengasihi Berdasarkan Injil Yohanes dan Aplikasinya bagi Guru PAK Masa Kini.” Jupita: Jurnal Teologi Injili dan Pendidikan Agama 1 (2023): 2.

Gulo, Rezeki Putra. “Edukasi Pedagogi Tentang Urgensi Pendidikan Keluarga bagi Orang Tua di Desa Tanjung Beringin.” Jurnal PkM Setiadharma 4, no. 1 (2023): 42–50.

———. “Peran Generasi Z dalam Mengekspansi Misiologi di Era Society 5.0.” Jurnal Teologi dan Pendidikan Kristen 2, no. 1 (2023): 120–25. https://doi.org/10.56854/pak.v1i1.210.

———. “Upaya Aplikatif PAK Kepada Anak Sekolah Minggu di GKSI Jemaat Adonai.” Jurnal DIKMAS 5, no. 1 (2023): 15–26.

Stefanus, Daniel. Sejarah Pendidikan Agama Kristen: Tokoh-Tokoh Besar PAK. Bandung: Bina Media Informasi, 2009.

Wiley, Jhon, and Sons. Introduction to Qualitative Research Methods; A Guidebook and Resource. Kanada: New Jersey, 2016.

Zaluchu, S.E. “Strategi Penelitian Kualitatif dan Kuantitatif di Dalam Penelitian Agama.” Evangelikal: Jurnal Teologi Injili dan Pembinaan Warga Jemaat Vol. 4, no. No. 1 (2020): 28–38.

Downloads

Published

2023-06-30

How to Cite

Rezeki Putra Gulo. (2023). Asas dan Implementasi: Pendidikan Agama Kristen Ditinjau dari Perspektif Yohanes Calvin. Lumen: Jurnal Pendidikan Agama Katekese Dan Pastoral, 2(1), 154–166. https://doi.org/10.55606/lumen.v2i1.162