Strategi Guru Pendidikan Agama Kristen Dalam Membentuk Karakter Peserta Didik Di Era Digital

Authors

  • Ebenezer Gulo Sekolah Tinggi Teologi Injili Arastamar (SETIA) Jakarta
  • Denisman Laia Sekolah Tinggi Teologi Injili Arastamar (SETIA) Jakarta
  • Sandra Rosiana Tapilaha Sekolah Tinggi Teologi Injili Arastamar (SETIA) Jakarta

DOI:

https://doi.org/10.55606/lumen.v3i1.288

Keywords:

Form character participant educate, Teacher Strategy, character, Digital Era

Abstract

The author concludes that a Cristian religious education teacher has an important role in shaping the character of students in the digital era. Integrating Cristian values in the currculum, discussion and reflfection can help build a moral foundation. The example set by teacher and colla boration w ith parents is also important to provide concrete examples. Supervision, guidance and literacy edukation in a literacy context also help form strong character amidst the vast and varied flow of digital information. Teaching from Cristian religious education teacher can provide a strong foundation to shape students’ character based on moral and spiritual values in the mids of the ever-growing dogital era so that students become individuals with character and responsibility and ethics in using technological tools in the digital era.

References

Agus Kala’ Padang and Ivan Thorstein Weismann, ‘Pengaruh Keteladanan Guru Pendidikan Agama Kristen Terhadap Pembentukan Karakter Siswa Di SMP PGRI Marinding Kelas II’, Regula Fidei: Jurnal Pendidikan Agama Kristen Online, 2018, 143

Edim Bahapol dan Youke Singal. “Mendidik Untuk Kehidupan Berdasarkan Kompetensi Guru Kristen Di Indonesia (Education For Life Based On Christian Teacher Competence In Indonesia)”: 62-85.

Hanum Hanifa Sukma, ‘Pendidikan Karakter Pada Anak Sekolah Dasar Di Era Digital Dini’, Seminar Dies Natalis Ke-41, 2016, 1–8.

Hasan Basri, ‘Kolaborasi Orang Tua Dan Guru Dalam Membentuk Karakter Disiplin Dan Jujur Pada Anak Didik (Studi Kasus Pada Siswa Kelas 3 MIN Malang 2)’, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang, 2016.

Kandiri Arfandi, Guru Sebagai Model Dan Teladan Dalam Meningkatkan Moralitas Siswa, Vol, 6, Tahun Terbit 2021.

Marthen Mau, ‘Pentingnya Integritas Guru Pendidikan Agama Kristen Dalam Membimbing Kepribadian Peserta Didik’, 1.2 (2020), 145–61.

Miswanto and Abdul Halim, ‘Inovasi Dalam Kurikulum Pendidikan Islam Untuk Meningkatkan Karakter Dan Etika Siswa’, Journal on Education, 06.01 (2023), 17279–87.

Nur Ainiyah, ‘Membangun Penguatan Budaya Literasi Media Dan’, Jpii, 2 (2017), 65–77.

Talizaro Tafonao, Peran Guru Agama Kristen Dalam Membangun Karakter Siswa Di Era Digital. Vol. 2 Halaman 6, Tahun 2018, ISSN 2599-011X.

Vibriza Juliswara, ‘Mengembangkan Model Literasi Media Yang Berkebhinnekaan Dalam Menganalisis Informasi Berita Palsu (Hoax) Di Media Sosial’, Jurnal Pemikiran Sosiologi, 4.2 (2017), 142.

Yanuar Dila, ‘Inovasi Pembelajaran Dalam Membentuk Karakter Siswa Di Era Digital’, 4 (2023), 25–30

Downloads

Published

2024-04-15

How to Cite

Ebenezer Gulo, Denisman Laia, & Sandra Rosiana Tapilaha. (2024). Strategi Guru Pendidikan Agama Kristen Dalam Membentuk Karakter Peserta Didik Di Era Digital. Lumen: Jurnal Pendidikan Agama Katekese Dan Pastoral, 3(1), 13–25. https://doi.org/10.55606/lumen.v3i1.288