Optimalisasi Kurikulum Merdeka Belajar Dalam Pendidikan Agama Kristen: Mengintegrasikan Teknologi Digital Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Peserta Didik

Authors

  • Hendra Agung Saputra Samaloisa Sekolah Tinggi Teologi Injili Arastamar Jakarta
  • Dyulius Thomas Bilo Sekolah Tinggi Teologi Injili Arastamar Jakarta

DOI:

https://doi.org/10.55606/lumen.v3i1.317

Keywords:

ndependent Learning Curriculum, PAK, Digital Technology, Learning Motivation, Learners

Abstract

This research investigates the optimization of Merdeka Belajar Curriculum in Christian Religious Education through the integration of digital technology to increase learners' learning motivation. The research methodology uses a phased library research approach, which involves searching, evaluating, and analyzing literature relevant to the topic. The results show that the integration of digital technology in Christianity learning can bring significant benefits in increasing students' learning motivation. The use of engaging and interactive digital tools and applications helps to create a more interesting and relevant learning experience for students. However, challenges such as technology accessibility and teacher readiness in utilizing digital technology also need to be considered. Therefore, this study highlights the importance of continuous training and support for teachers in integrating digital technology in Christianity learning. In conclusion, the integration of digital technology in Merdeka Belajar Curriculum is an important step in preparing learners to face the challenges of the modern world while still strengthening Christian values and beliefs.

References

Albi Anggito dan Johan Setiawan. Metodologi Penelitian Kualitatif. Suka Bumi: CV Jejak, 2018.

Alimuddin, Asriani, Justin Niaga Siman Juntak, R Ayu Erni Jusnita, Indri Murniawaty, and Hilda Yunita Wono. “Teknologi Dalam Pendidikan: Membantu Siswa Beradaptasi Dengan Revolusi Industri 4.0.” Journal on Education 05, no. 04 (2023): 36–38.

Ambarwati, Dewi, Udik Budi Wibowo, Hana Arsyiadanti, and Sri Susanti. “Studi Literatur: Peran Inovasi Pendidikan Pada Pembelajaran Berbasis Teknologi Digital.” Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan 8, no. 2 (2022): 173–184.

Ambarwati, Evi Karlina, Indah Purnama Dewi, Nina Puspitaloka, Praditya Putri Utami, and Yousef Bani Ahmad. “Penguatan Kompetensi Profesional Guru Dalam Integrasi Teknologi Pembelajaran.” Selaraprang 7, no. 4 (2023): 2407–2411.

Anshar. “Tingkat Aksebilitas Dan Pemanfaatan Media Baru Dalam Proses Pembelajaran Dan Interaksi Sosial Di Kalangan Pelajar Sekolah Menengah Pertama.” Kareba : Jurnal Ilmu Komunikasi 6, no. 1 (2017): 20–28.

Apriyanti, R S, Djoys Anneke Rantung, and Lamhot Naibaho. “Integrasi Teknologi Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Kristen ( PAK ) Sebagai Peluang Dan Tantangan Di Era Digital.” Journal on Education 6, no. 1 (2023): 7607–7613.

Ar, Muhammad Misbahudholam, Kurratul Aini, Framz Hardiansyah, and Kata Kunci. “Pelatihan Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Untuk Meningkatkan Literasi-Numerasi Digital Guru Sekolah Dasar Di Era Merdeka Belajar.” Jurnal Pengabdian dan Pemberdayaan Masyarakat 01, no. February 2023 (2024): 111–125.

Ardianti, Yekti, and Nur Amalia. “Kurikulum Merdeka: Pemaknaan Merdeka Dalam Perencanaan Pembelajaran Di Sekolah Dasar.” Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan 6, no. 3 (2022): 399–407.

Astini, Ni Komang Suni. “Tantangan Implementasi Merdeka Belajar Pada Era New Normal Covid-19 Dan Era Society 5.0.” Lampuhyang 13, no. 1 (2022): 164–180.

Cholilah, Mulik, Anggi Gratia Putri Tatuwo, Komariah, and Shinta Prima Rosdiana. “Pengembangan Kurikulum Merdeka Dalam Satuan Pendidikan Serta Implementasi Kurikulum Merdeka Pada Pembelajaran Abad 21.” Sanskara Pendidikan dan Pengajaran 1, no. 02 (2023): 56–67.

Doringin, Ferry. “Penyesuaian Kurikulum Dalam Pembelajaran Tatap Muka Terbatas.” Equilibrium: Jurnal Pendidikan 10, no. 2 (2022): 255–260.

Duha, Asni Darmayanti. “Kurikulum Merdeka Belajar: Efektivitas Dalam Mata Pelajaran Pendidikan Agama Kristen.” Pietas: Jurnal Studi Agama dan Lintas Budaya 1, no. 1 (2023): 67–81.

Enisabe Waruwu, Elfin Warnius Waruwu. “Peran Guru Pendidikan Agama Kristen Terhadap Pengaruh Gadget Bagi Perkembangan Moral Peserta Didik.” Lumen: Jurnal Pendidikan Agama Katekese dan Pastoral 2, no. 1 (2023): 01–15.

Evanirosa, and DKK Christina Bagenda. Metode Penelitian Kepustakaan (Library Research). Bandung: CV. Media Sains Indonesia, 2022.

Harini, Hegar, Ahmad Gawdy Prananosa, Ade Ananto Terminanto, Herlina, and Sulistianingsih. “Inovasi Teknologi Dalam Meningkatkan Efisiensi Manajemen Pendidikan Dan Pengabdian Masyarakat Di Era Digital.” Community Develompment Journal 4, no. 6 (2023): 12891–12897.

Hasanbasri, Hasanbasri, Parisyi Algusyairi, Nurhayuni Nurhayuni, and Mudasir Mudasir. “Sumber Daya Teknologi Terhadap Pelaksanaan Kurikulum Di Era Digital.” AL-MIKRAJ Jurnal Studi Islam dan Humaniora (E-ISSN 2745-4584) 4, no. 1 (2023): 874–888.

Hia, Yeremia, and Elfin Warnius Waruwu. “Dampak Teknologi Digital Terhadap Pewartaaninjil Dalam Konteks Menggereja.” Phronesis: Jurnal teologi dan Misi 6, no. 2 (2023): 178–192.

Hidayat, Nandang, and Husnul Khotimah. “Pemanfaatan Teknologi Digital Dalam Kegiatan Pembelajaran.” JPPGuseda | Jurnal Pendidikan & Pengajaran Guru Sekolah Dasar 2, no. 1 (2019): 10–15.

Jonatan, Jonatan, and Anwar Three Millenium Waruwu. “Peran Teknologi Digital Dalam Pengembangan Pembelajaran Kristen Di Era Digital.” ANTHOR: Education and Learning Journal 2, no. 6 (2023): 805–811.

Manalu, Juliati Boang, Pernando Sitohang, Netty Heriwati, and Henrika Turnip. “Prosiding Pendidikan Dasar Pengembangan Perangkat Pembelajaran Kurikulum Merdeka Belajar.” Mahesa Centre Research 1, no. 1 (2022): 80–86.

Mariati, Mariati. “Tantangan Pengembangan Kurikulum Merdeka Belajar Kampus Merdeka Di Perguruan Tinggi.” Seminar Nasional Teknologi Edukasi dan Humaniora 1, no. 1 (2021): 747–758.

Rahmadayanti, Dewi, and Agung Hartoyo. “Potret Kurikulum Merdeka, Wujud Merdeka Belajar Di Sekolah Dasar.” Jurnal Basicedu 6, no. 4 (2022): 7174–7187.

Ramadan, Fajar, and Imam Tabroni. “Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar.” Lebah 13, no. 2 (2020): 66–69.

Saerang, Hetwi Marselina, Jelly Maria Lembong, Shelty Deity Meity Sumual, and Roos Marie Stella Tuerah. “Strategi Pengembangan Profesionalisme Guru Di Era Digital: Tantangan Dan Peluang.” El-Idare: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam 9, no. 1 (2023): 65–75.

Sihotang, Hermanto. “Penggunaan Media Teknologi Informasi Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Kristen Di Masa Pandemi Covid-19.” IMMANUEL: Jurnal Teologi dan Pendidikan Kristen 1, no. 2 (2020): 63–75.

Sindi, Sindi Ladya Baharizqi, Sofyan Iskandar, and Dede Trie Kurniawan. “Optimalisasi Penerapan Model Pembelajaran Berbasis Permainan Dalam Pembelajaran Abad 21 Di Sekolah Dasar.” Jurnal Lensa Pendas 8, no. 1 (2023): 9–16.

Sunandi, Isep, Juliati Juliati, Wawan Hermawan, and Gilang Ramadhan. “Dampak Integrasi Teknologi Pada Pengalaman Belajar Mahasiswa Perguruan Tinggi.” Jurnal Pendidikan Tambusai 7, no. 1 (2023): 3046–3054.

Suryaman, M. “Orientasi Pengembangan Kurikulum Merdeka Belajar.” Prosiding Seminar Daring Nasional 2, no. 1 (2020): 13–28.

Suryani, Novrita, Mohamad Muspawi, and Aprillitzavivayarti Aprillitzavivayarti. “Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar Di Sekolah Penggerak.” Jurnal Ilmiah Universitas Batanghari Jambi 23, no. 1 (2023): 773.

Suryaningsih, Hujjah Alfiah, and Heru Purnomo. “Kesiapan Guru Terhadap Literasi Digital Pada Implementasi Kurikulum Merdeka Di Sd Negeri Sembungan.” Renjana Pendidikan Dasar 3, no. 4 (2023): 247–252.

Teologi, Jurnal, and Agama Kristen. “Evaluasi Pembelajaran Terhadap Strategi Mengajar Guru Pendidikan Agama.” Coram Mundo: Jurnal Teologi dan Pendidikan Agama Kristen 5, no. APRIL (2023): 30–43.

Thahery, Rusyaidi, and Stie Mahaputra Riau. “Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar Kampus Merdeka Dalam Menghadapi Era Society 5.0.” Technical and Vacational Education International Journal Februari 2023 3, no. 1 (2023): 2721–9798.

Waruwu, Elfin Warnius, and Mozes Lawalata. “Peran Guru Pendidikan Agama Kristen Dalam Membangun Kesadaran Spiritual Bagi Generasi Milenial Dan Generasi Z Di Era 5 . 0.” EDULEAD: Journal of Christian Education and Leadership 4, no. 2 (2023): 144–155.

Waruwu, Elfin Warnius, and Mortan Sibarani. “Analisis Visi Misi Guru Pak Dalam Konteks Kurikulum Merdeka Ditinjau Dari Perspektif Filsafat Pendidikan Kristen.” Sinar Kasih: Jurnal Pendidikan Agama dan Filsafat 1, no. 3 (2023): 1–22.

Waruwu, Elfin Warnius, and Enisabe Waruwu. “Peran Pendidikan Agama Kristen Dalam Meningkatkan Kemandirian Peserta Didik Di Era Kurikulum Merdeka.” Sinar Kasih: Jurnal Pendidikan Agama dan Filsafat 1, no. 2 (2023): 98–112.

Yasmansyah, Yasmansyah, and Zulfani Sesmiarni. “Konsep Merdeka Belajar Kurikulum Merdeka.” Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan Indonesia 1, no. 1 (2022): 29–34.

Yustiasari Liriwati, Fahrina. “Transformasi Kurikulum; Kecerdasan Buatan Untuk Membangun Pendidikan Yang Relevan Di Masa Depan.” Jurnal IHSAN : Jurnal Pendidikan Islam 1, no. 2 (2023): 62–71.

Yuwono, Muhammad Ridlo, Eric Kunto Aribowo, Fery Firmansah, and Bayu Indrayanto. “Pelatihan Anbuso, Zipgrade, Dan Google Form Sebagai Alternatif Penilaian Pembelajaran Di Era Digital.” Jurnal Pengabdian Masyarakat 3, no. 1 (2020): 49–61.

Published

2024-05-06

How to Cite

Hendra Agung Saputra Samaloisa, & Dyulius Thomas Bilo. (2024). Optimalisasi Kurikulum Merdeka Belajar Dalam Pendidikan Agama Kristen: Mengintegrasikan Teknologi Digital Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Peserta Didik. Lumen: Jurnal Pendidikan Agama Katekese Dan Pastoral, 3(1), 80–98. https://doi.org/10.55606/lumen.v3i1.317