Penerapan Model Kooperatif Learning Tipe Jigsaw Meningkatkan Keterampilan Sosial dan Minat Belajar Siswa Kelas IV Mata Pelajaran Pendidikan Agama Katolik
DOI:
https://doi.org/10.55606/lumen.v3i1.381Keywords:
Social Skills, Student Learning Interest, Jigsaw Type Cooperative Learning ModelAbstract
This study aims to enhance the social skills and learning interest of fourth-grade students through the implementation of the Cooperative Learning Model of the Jigsaw Type in the subject of Catholic Religious Education at Santo Daniel Elementary School in Batu Mbelin. Based on the classroom action research approach, this study was conducted in two cycles involving 13 students as the main subjects. The first cycle involved planning, action, observation, and reflection, followed by evaluation and improvement for the second cycle. The results of the first cycle indicated that the average percentage of students' social skills and learning interest had not yet reached the established success standards. However, after implementing improvements in the second cycle, the results showed a significant increase in students' social skills and learning interest. The average percentage of social skills reached 92.1%, while learning interest reached 94.0%, both categorized as "Very Good." The implications of this study are that the cooperative learning model of the jigsaw type can effectively enhance students' social skills and learning interest, providing a positive contribution to curriculum development and learning strategies at the elementary school level.
References
Adnyana, K. S. (2023). Edukasi: Jurnal Pendidikan Dasar Peningkatan Minat Belajar IPAS Berbantuan Media Gambar Pada.
Amala, D. N., Setiawan, F., & Faradita, M. N. (2021). Analisis pembelajaran online terhadap keterampilan sosial siswa sekolah dasar pada masa pandemi Covid-19. Jurnal IKA PGSD (Ikatan Alumni PGSD) UNARS, 9(1), 258-269.
Anggal, N. (2024). Optimalisasi Katekese Sekolah: Mengintegrasikan strategi pedagogis dan pembentukan iman untuk perkembangan siswa secara holistik. Educationist: Journal of Educational and Cultural Studies, 2(3), 227-236.
Anitra, R. (2021). Pembelajaran kooperatif tipe jigsaw dalam pembelajaran matematika di sekolah dasar. JPDI (Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia, 6(1), 8.
Bator, R. J., Bryan, A. D., & Schultz, P. W. (2011). Who gives a hoot?: Intercept surveys of litterers and disposers. Environment and Behavior, 43(3), 295–315. https://doi.org/10.1177/0013916509356884
Batu, J. S. L., & Sihotang, D. O. (2022). Peran guru pendidikan agama Katolik dalam memerangi radikalisme di SMP Swasta Santo Xaverius 2 Kabanjahe. JPAK: Jurnal Pendidikan Agama Katolik, 22(1), 116-135.
Carolus Borromeus Mulyatno. (2022). Pengaruh model cooperative learning type jigsaw untuk meningkatkan keterampilan sosial siswa SD dalam pembelajaran IPS. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4, 1349–1358.
Dewi, R., & Sihotang, D. O. (2020, November). Become a professional teacher in the future. In The 5th Annual International Seminar on Transformative Education and Educational Leadership (AISTEEL 2020) (pp. 214-218). Atlantis Press.
Dores, O. J., Huda, F. A., & Riana, R. (2019). Analisis minat belajar matematika siswa kelas IV Sekolah Dasar Negeri 4 Sirang Setambang tahun pelajaran 2018/2019.
Febrianti, S., Aniswita, A., & Fernandes, R. (2022). Minat belajar matematika siswa kelas XII TKJ di SMK Pembina Bangsa Bukittinggi. KOLONI, 1(4), 483-490.
Gea, E., Lelu, A. U. G., Zai, S., Siahaan, R. J., Silalahi, E. G., & Mau, M. (2024). Sebagai penghubung: Upaya guru PAUD Kristen dalam meningkatkan minat belajar anak usia dini. Coram Mundo: Jurnal Teologi dan Pendidikan Agama Kristen, 6(1), 247-264.
Hertensa, A. (2023). Minat belajar akidah akhlak pada siswa pengguna gadget di MA Kreatif Al-Mubaarak Bengkulu (Doctoral dissertation, UIN Fatmawati Sukarno Bengkulu).
Kahar, I. (2018). Pengaruh motivasi dan minat belajar siswa kelas X terhadap hasil belajar servis atas bola voli SMANegeri 18 Luwu (Doctoral dissertation, Universitas Negeri Makassar).
Khasanah, U., & Sukanti, S. (2018). Penerapan model pembelajaran kooperatif tipe jigsaw untuk meningkatkan aktivitas belajar pada mata pelajaran akuntansi dasar siswa kelas X AKL 2 SMK Negeri 7 Yogyakarta tahun ajaran 2017/2018. Kajian Pendidikan Akuntansi Indonesia, 7(5).
Lisdiana, A. (2019). Memantik keterampilan sosial siswa melalui model pembelajaran two stay-two stray (TS-TS). Tarbawiyah: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 3(2), 162-183.
Lumbanbatu, J. S., Tibo, P., Sihotang, D. O., Waruwu, E., Ginting, E. B., & Manalu, S. Y. (2024). Implementasi kurikulum merdeka pada guru-guru pendidikan agama Katolik tingkat dasar dan menengah. CARADDE: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 6(3), 511-517.
Mariani. (2018). Pengaruh penggunaan media visual terhadap minat belajar siswa pada mata pelajaran prakarya dan kewirausahaan jurusan akuntansi di Sekolah Menengah Kejuruan Muhammadiyah 2 Pekanbaru. 9–42.
Martono, E. P., Solihatun, S., & Prasetyaningtyas, W. E. (2021). Pengaruh keterampilan sosial terhadap kepercayaan diri siswa terisolir. Orien: Cakrawala Ilmiah Mahasiswa.
Marzuki, R. (2022). Pembinaan sikap sosial anak di MDTA Raudhatut Thalibin Desa Sungai Kuning.
Muliani, R. D. (2022). Faktor-faktor yang mempengaruhi minat belajar peserta didik. 2(2), 133–139. https://doi.org/10.22373/jrpm.v2i2.1684
Mushfi, M., Iq, E., & Interaction, S. (2017). Model interaksi sosial dalam mengelaborasi keterampilan sosial. 04(02), 211–227.
Nur Dwi, P. S. (2012). Hubungan antara minat belajar dengan prestasi belajar siswa pada mata pelajaran IPS kelas V SD Gugus Puspita Kecamatan Purwojati Kabupaten Banyumas. Universitas Negeri Yogyakarta, 10–45.
Nuryeni Fildayanti. (2018). Pengaruh teman sebaya terhadap interaksi sosial.
Pahleviannur, M. R., Mudrikah, S., Mulyono, H., Bano, V. O., Rizqi, M., Syahrul, M., ... & Aini, K. (2022). Penelitian tindakan kelas. Pradina Pustaka.
Pingga, Y. S. (2021). Model pembelajaran kooperatif dalam meningkatkan minat belajar pendidikan agama Kristen. Harati: Jurnal Pendidikan Kristen, 1(2), 201-222.
Reski, N. (2021). Tingkat minat belajar siswa kelas IX SMPN 11 Kota Sungai Penuh. Jurnal Inovasi Penelitian, 1(11), 2485–2490.
Risdwiyanto, A., & Kurniyati, Y. (2015). Strategi pemasaran perguruan tinggi swasta di Kabupaten Sleman Yogyakarta berbasis rangsangan pemasaran. Jurnal Maksipreneur: Manajemen, Koperasi, dan Entrepreneurship, 5(1), 1-23. http://dx.doi.org/10.30588/SOSHUMDIK.v5i1.142
Setiawan, A., Nugroho, W., & Widyaningtyas, D. (2022). Pengaruh minat belajar terhadap hasil belajar siswa kelas VI SDN 1 Gamping. TANGGAP: Jurnal Riset Dan Inovasi Pendidikan Dasar, 2(2), 92–109. https://doi.org/10.55933/tjripd.v2i2.373
Setiawan, I., & Pebrina, A. W. (2019). Pengaruh model pembelajaran kooperatif tipe jigsaw terhadap keterampilan sosial dan kemampuan berpikir kritis siswa. Equilibrium: Jurnal Penelitian Pendidikan Dan Ekonomi, 16(01), 70–81. https://doi.org/10.25134/equi.v16i01.2019
Sihotang, D. O. (2019). Optimalisasi penggunaan Google Classroom dalam peningkatan minat belajar bahasa Inggris siswa di era revolusi industri 4.0 (Studi kasus di SMK Swasta Arina Sidikalang). Jurnal Teknologi Kesehatan Dan Ilmu Sosial (Tekesnos), 1(1), 77-81.
Sihotang, D. O., Waruwu, E., Sitepu, A. G., & Situngkir, R. A. (2023). Improving the learning achievement of Catholic religious education in elementary school students through the AMOS method. Unnes Science Education Journal, 12(2), 66-75.
Sipayung, R., Sihotang, D. O., & Batu, J. L. (2021). Persepsi guru terhadap efektivitas pembelajaran online di masa pandemi Covid-19. Jurnal Ilmiah Aquinas, 4(2), 311-321.
Suhardi, M. (2023). Buku ajar manajemen peserta didik berbasis sekolah. Penerbit P4I.
Su'ud, F. M. (2017). Pengembangan keterampilan sosial anak usia dini: Analisis psikologi pendidikan Islam. AL-MANAR: Jurnal Komunikasi dan Pendidikan Islam, 6(2), 227-253.
Wahyuni, A., & Sari, N. F. (2022). Peningkatan keterampilan sosial melalui metode bermain kooperatif tipe make a match pada anak usia dini. Jurnal Obsesi Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(6), 6961–6969. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i6.2300
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Anugrah Steven Doloksaribu, Din Oloan Sihotang
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.