Pelayanan Koinonia yang Berkualitas dan Implikasinya di Gereja Masa Kini
DOI:
https://doi.org/10.55606/lumen.v1i1.75Keywords:
Koinonia, strategy, coaching, quality.Abstract
Abstract. The Koinonia ministry is one of the tri-duties of the church's vocation which at this time seems to have begun to weaken quite a number of churches due to the development of the times which requires that the koinonia strategy must be improved or in other words quality. Therefore, a quality Koinonia ministry is able to protect the congregation to remain faithful in fellowship. A good Koinonia is to divide certain categories to improve the quality of the congregation in its growth in quality and quantity. In this paper, I provide Koinonia services by dividing into five categories, namely: Child Category (Age 0-2, 2-5, 6-12), Youth Category (Age 15-35 years), Early Adult Category (Age 17- 22, 22-28, 28-33, 40-45 years), Middle Adult Category (45-65 years old), and Advanced Adult Category (over 60 years old). Each category has its own portion and needs according to their psychological condition and situation, which should be seen from the point of view of their age. This will make it easier for the church to improve or even improve the quality of Koinonia's service to the congregation, especially in today's churches that require an increase in their Koinonia.
References
Danuwijaya, C., Maki, A., & Husna, N. (2022). Peran Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Implementasi Psikososial Erikson Di Sekolah. Al-Afkar, Journal for Islamic Studies, 41–55.
Douglas, B. (2022). Koinonia. Journal of Anglican Studies, 20(2), 133–138.
Faizal, M. I., Intan, V. N., & Firmansyah, R. (2021). Analisis Sistem Informasi Manajemen Bagi Pendidikan di Masa Pandemi Covid-19. JEMSI (Jurnal Ekonomi, Manajemen, Dan Akuntansi), 7(1), 9–16.
Ginting, B. K. (2022). Koinonia: Respon Gereja atas Krisis Ekologi. Dunamis: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Kristiani, 7(1), 184–204.
Harahap, H. (2022). PENDIDIKAN AGAMA KRISTEN DALAM MEMBINA PEMUDA REMAJA GEREJA SUATU TINJAUAN ETIS-TEOLOGIS. Jurnal Teologi Pondok Daud, 6(2).
Harefa, F. L. (2020). Peranan Kaum Awam Dalam Pelayanan Gereja. Scripta, 5(1), 26–48.
Herlina, H., & Pasaribu, N. P. (2019). Anak Cucunya Tidak akan Meminta-minta: Parenting dan Grandparenting. PNEUMATIKOS: Jurnal Teologi Kependetaan, 10(1).
Ibu, A. P. (2022). Tinjauan Kritis terhadap Gereja di Era Digital dan Pelayanan bagi Lanjut Usia di Masa Pandemi Covid-19. Tumou Tou, 9(1), 36–43.
Malendes, V. F., Tulung, J. M., & Gara, J. N. (2022). Implikasi Keteladanan Menurut 1 Timotius 4: 12 bagi Pelayan Khusus di Jemaat GMIM Koinonia Ranomea Wilayah Amurang III. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 8(19), 564–569.
Para, N. D., Tari, E., & Ruku, W. F. (2021). Peran Gereja dalam Transformasi Pelayanan Diakonia. Jurnal Teologi Kontekstual Indonesia, 1(2), 81.
Pollo, D. E., Ginting, A. H., Doo, S. Y., Mauboy, E. R., & Djahi, H. J. (2022). Website Sebagai Media Pelayanan Digital di Jemaat GMIT Koinonia Kupang. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat Undana, 16(2), 14–21.
Purba, M., Hutabarat, R., Sihotang, S., & Nababan, D. (2022). PENDIDIKAN DAN PEMBINAAN ROHANI ANAK: MODEL, STRATEGI, DAN PELUANG. Jurnal Pendidikan Dan Sosial Humaniora, 2(4), 106–116.
Purniasih, P., & Ariawan, S. (2022). Reconstructing the Role of Parents in Shaping the Personality of the Child. Exousia: Jurnal Pendidikan Agama Kristen, 1(1), 1–9.
Putri, A. S., & Wijaya, E. C. (2022). Konstruksi Teologia Persahabatan Melalui Pemaknaan Koinonia dalam Bingkai Moderasi Beragama. Jurnal Teologi Gracia Deo, 4(2), 394–405.
Sari, M., & Asmendri, A. (2020). Penelitian kepustakaan (library research) dalam penelitian pendidikan IPA. Natural Science: Jurnal Penelitian Bidang IPA Dan Pendidikan IPA, 6(1), 41–53.
Sarumaha, N., Handayani, D., Kondang, S. Y., & Waruwu, P. (2021). Peran Gembala Sidang terhadap Minat Koinonia Jemaat di Gereja Segala Bangsa Wonogiri, Jawa Tengah. Jurnal Teologi Praksis, 1(1), 1–6.
Setinawati, S. (2021). Implementasi Tri Tugas Gereja Pada Masa Pandemi Covid-19 Di GKE Jemaat Efrata Kabupaten Kapuas. Jurnal Ilmiah Religiosity Entity Humanity (JIREH)2, 3(2), 168–179.
Susanta, Y. K. (2020). Gereja Sebagai Persekutuan Persahabatan Yang Terbuka Menurut Jürgen Moltmann. Visio Dei: Jurnal Teologi Kristen, 2(1), 105–126.
Syafitri, E. R., & Nuryono, W. I. R. Y. O. (2020). Studi Kepustakaan Teori Konseling Dialectical Behavior Therapy. Jurnal BK Universitas Negeri Surabaya, 11, 53–59.
Tantama, E. C. (2022). KOINONIA DALAM SURAT FILEMON 1: 6: SUATU ANALISIS TERHADAP RELASI FILEMON DAN ONESIMUS. Phronesis: Jurnal Teologi Dan Misi, 5(2), 206–219.
Victoria, M. W., & Hutapea, R. H. (2022). Manajemen Pelayanan Sekolah Minggu di Gereja Kalimantan Evangelis Jemaat Kasih Marawan Lama. Danum Pambelum: Jurnal Teologi Dan Musik Gereja, 2(2), 188–201.
Wonda, P. (2023). Upaya Pelayanan Gereja yang Relevan pada Masa Pasca Pandemi COVID 19. LOGON ZOES: Jurnal Teologi, Sosial Dan Budaya, 6(1), 15–25.