Pemaksimalan Branding Usaha Melalui Pemahaman Pentingnya Identitas Usaha Bagi Pelaku UMKM di Jorong Uba, Kecamatan Tilatang Kamang

Authors

  • Yani Maila Santi UPN Veteran Jawa Timur
  • Indah Respati Kusumasari UPN Veteran Jawa Timur

DOI:

https://doi.org/10.55606/jpkm.v2i2.127

Keywords:

MSME, Business Identity, Business Players, Branding

Abstract

Business identity is an important component for business progress. Many micro MSME actors underestimate the existence of a business identity. The existence of a business identity, indirectly the customer's business has a characteristic or differentiator with similar competitors' business products. In addition, having a business identity can indirectly promote and introduce products widely more quickly. During this assistance, micro, small and medium businesses are given knowledge about the importance of business identity and how to have a good and attractive business identity. This mentoring activity lasts for about 4 months and aims to develop micro businesses so that they can progress and develop. This activity was carried out in Jorong Uba, Tilatang Kamang District, the participants consisted of 2 people and 1 mentor who was experienced in their field. This series of mentoring activities will close with practice and creation of business identities for micro, small and medium businesses in Jorong Uba, Tilatang Kamang District.

 

Keywords:,,,

References

Akmalia, A., & Azzahra, C. A. (2022). Daya Saing UMKM Emping Melinjo Melalui Pelatihan Pencatatan Keuangan dan Pembuatan Papan Identitas Usaha. Bubungan Tinggi: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(2), 1701–1710. http://ppjp.ulm.ac.id/journals/index.php/btj/article/view/6339

Damhudi, Dedi, dkk. (2022). Pelatihan Penyusunan Laporan Keuangan Sebagai Kemampuan Dasar Melakukan Usaha Bagi UMKM Tangerang. Institut Teknologi dan Bisnis Asia Malang : Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(1),148-147.

Irawan, D., & Affan, M. W. (2020). Pendampingan branding dan packaging UMKM

Ikatan Pengusaha Aisyiyah di Kota Malang. Jurnal Pengabdian dan Peningkatan Mutu Masyarakat (Janayu), 1(1), 32–36

Lucky, M. (2020). Inovasi dan Kreativitas Pelaku Usaha UMKM di Era Covid-19. Jurnal IKRA-ITH Ekonomika, 4(2), 87–93. https://journals.upi-yai.ac.id/index.php/IKRAITH-EKONOMIKA/article/download/1021/807

Moestopo, U. (2021). Branding Product Pelaku Usaha Mikro Kecil Menengah Kuningan Barat

Jakarta Selatan Muhammad Saifulloh. Jurnal Pustaka Dianmas, 1(1), 28–33.

https://journal.moestopo.ac.id/index.php/dianmas

Putra, R. O. P. (2022). Pentingnya Branding Dan Inovasi Produk Untuk Pengembangan Bisnis Olahan Tempe Pada Desa Petung Kecamatan Bangsalsari Kabupaten Jember. Jurnal Pengabdian Masyarakat Applied, 1(1), 1. https://doi.org/10.19184/jpma.v1i1.31412

Srijani, K. N. (2020). Peran UMKM (Usaha Mikro Kecil Menengah) Dalam Meningkatkan Kesejahteraan Masyarakat. EQUILIBRIUM : Jurnal Ilmiah Ekonomi Dan Pembelajarannya, 8(2), 191. https://doi.org/10.25273/equilibrium.v8i2.7118

Suhartini, D. (2022). KOTA SERANG MEMBUAT LOGO DALAM RANGKA MEMBANGUN IDENTITAS dokumenter . Logo yang telah dirancang telah diaplikasikan oleh mitra . Pembuatan logo ini disambut baik oleh mitra karena dengan adanya logo ini diharapkan produk mereka akan lebih dikenal masyara. Jurnal Pengabdian Vokasi, 1(1), 11–16.

Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun. (2008). UndangUndang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2008. 1.

Purwasasmita, M. (2019). Strategi pendampingan dalam peningkatan belajar masyarakat. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1689–1699

Downloads

Published

2023-06-07

How to Cite

Yani Maila Santi, & Indah Respati Kusumasari. (2023). Pemaksimalan Branding Usaha Melalui Pemahaman Pentingnya Identitas Usaha Bagi Pelaku UMKM di Jorong Uba, Kecamatan Tilatang Kamang. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(2), 21–28. https://doi.org/10.55606/jpkm.v2i2.127