Tantangan Pendidikan dan Pengajaran Kristen Masa Kini Di Ranah Formal
DOI:
https://doi.org/10.55606/jutipa.v1i4.194Keywords:
Christian Religious Education (PAK), Challenges, , Christian Teaching, Formal DomainAbstract
In carrying out teaching, one cannot be separated from various challenges which can become obstacles in the educational process, including in teaching Christianity. This research aims to describe in detail the various challenges experienced in the process of learning about Christianity. This research uses literature studies from various sources, so this writing uses qualitative methods based on descriptive theological and social research. The results of the research show that the challenges of contemporary Christian education and teaching in the formal realm are quality of education, industrial revolution 4.0, pandemic and exclusivism
References
Anting, Y. (2021). Tantangan Pendidikan Agama Kristen Dan Pembentukan Kerohanian Anak Usia Dini Pada Era Abad Ke-21. Inculco Journal of Christian Education, 1(1), 17–32.
Baidhawy, Z. (2005). Pendidikan agama berwawasan Multikultural. Erlangga.
Djamaluddin, A. (2014). Filsafat Pendidikan. Istiqra’: Jurnal Pendidikan Dan Pemikiran Islam, 1(2), 135. https://jurnal.umpar.ac.id/index.php/istiqra/article/view/208/181
Eliasaputra, M. P., Novalina, M., & Siahaan, R. J. (2020). Tantangan Pendidikan Agama Kristen Di Era Revolusi Industri 4.0 Dan Pasca Kebenaran. BONAFIDE: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Kristen, 1(1), 1–22.
Irwansyah, I., Riza, F., Azhar, P., Irfan, M., & Muari, R. (2019). Agama-Agama Leluhur Di Sumatera Utara: Eksistensi, Dinamika, Dan Masa Depan. UINSU Medan.
Kitchenham, B., & Brereton, P. (2013). A systematic review of systematic review process research in software engineering. Information and Software Technology, 55(12), 2049–2075. https://doi.org/10.1016/j.infsof.2013.07.010
Lie, T. G. (2013). Tantangan Dalam Pendidikan Dan Pengajaran Masa Kini. Jurnal Stulos, 12(1), 1–24.
Lugan, J., & Hana, S. R. (2019). Peran Guru Dalam Proses Pembelajaran PAK Terhadap Minat Belajar Siswa Kristen SMA Kelas X-XII Di Bukit Shalom Ubud. Repository Skripsi Online, 1(2), 110–116.
Rodi, M. (2023). Hubungan Moderasi Beragama Dengan Nilai-Nilai Kristiani (p. 154). FU.
Rojak, A. (2022). Manajemen Pembelajaran Dalam Peningkatan Mutu Lulusan Pada Madrasah Aliyah Di Kota Serang Provinsi Banten. Al-Afkar, Journal For Islamic Studies, 290–297.
Silalahi, E. A. (2019). Gereja Menjadi Mitra Pendidikan Kristen. Jurnal Arrabona, 2(1), 18–40.
Sinambela, L. P. (2017). Profesionalisme dosen dan kualitas pendidikan tinggi. Populis: Jurnal Sosial Dan Humaniora, 2(2), 579–596.
Sisdiknas. (2003). Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 Teundang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional, Pub. L. No. Bab Ii, Pasal 3, 1 (2003). 1–21. www.hukumonline.com
Sumantrie, P., & Sembiring, E. J. (2021). Implementasi Kepemimpinan Kristen dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan yang Dikelola Gereja Masehi Advent Hari Ketujuh. PROSIDING STT Sumatera Utara, 1(1), 180–190.
Yulianingsih, D., Gaol, L., & Marbun, S. (2019). Keterampilan Guru PAK Untuk Meningkatkan Minat Belajar Murid Dalam Proses Pembelajaran Di Kelas. FIDEI: Jurnal Teologi Sistematika Dan Praktika, 2(1), 100–119.