Peran Guru Pendidikan Agama Kristen sebagai Teladan dalam Pencegahan Bullying Peserta Didik di SMA Negeri 2 Siborong-Borong
DOI:
https://doi.org/10.55606/jutipa.v3i2.505Keywords:
Bullying Prevention, Role Models, School Environment, TeachersAbstract
This study aims to examine the role of Christian religious education teachers as role models in preventing bullying in the environment of SMA Negeri 2 Siborong-Borong. Bullying in schools is a serious problem that can hurt student's mental and emotional development. As respected figures and role models, teachers have a key role in creating a safe and respectful environment. In this study, the author highlights various ways in which teachers can play an active role, such as being an example of positive behaviour, building good relationships with students, teaching the values of empathy and tolerance, and enforcing anti-bullying rules firmly. The method used in this study is a qualitative approach by presenting descriptions of literature, books and journals that are linked to the context of teachers and students at SMA Negeri 2 Siborong-Borong. The results of the study indicate that the role of teachers as role models is very important in creating a school culture that is free from bullying and increasing students' awareness of the dangers of bullying and the importance of mutual respect. Thus, the role of teachers as role models in preventing bullying can significantly impact creating a safe and comfortable learning atmosphere for all students.
References
Arifianto, Y. A. (2021). Peran guru pendidikan agama Kristen dalam pendidikan etis-teologis mengatasi dekadensi moral di tengah era disrupsi. Regula Fidei: Jurnal Pendidikan Agama Kristen, 6(1), 45–59. https://doi.org/10.33541/rfidei.v6i1.84
Asmara, Y., & Nindianti, D. S. (2019). Urgensi manajemen kelas untuk mencapai tujuan pendidikan. SINDANG: Jurnal Pendidikan Sejarah dan Kajian Sejarah, 1(1), 12–24. https://doi.org/10.31540/sdg.v1i1.192
Blanco, J. (2013). Bencana sekolah: Memoar mengejutkan, menggugah, dan menginspirasi tentang bullying. Pustaka Alvabet.
Honya, R., & Toisuta, J. S. (2024). Peran guru pendidikan agama Kristen untuk membentuk mentalitas siswa menghadapi tindakan perundungan (bullying) dalam pergaulan. EULOGIA: Jurnal Teologi dan Pendidikan Kristiani, 4(1), 211–224. https://doi.org/10.62738/ej.v4i1.79
Humambi, Z. A. (2024). Peran guru PAK dalam menguatkan karakter Kristiani pada siswa di SMA Kristen Eben Haezar Manado. MAGENANG: Jurnal Teologi dan Pendidikan Kristen, 5(2), 23–31. https://doi.org/10.51667/mjtpk.v5i2.1621
Khasanah, U., & Herina, H. (2019). Membangun karakter siswa melalui literasi digital dalam menghadapi pendidikan abad 21 (revolusi industri 4.0). Prosiding Seminar Nasional Program Pascasarjana Universitas PGRI Palembang.
Lickona, T., & Davidson, M. (2004). Character quotations: Activities that build character and community (Grades 3–8). Kagan Publishing.
Mulyawati, F., Ngulwiyah, I., Taufik, M., & Pribadi, R. A. (2025). Peran guru dalam penguatan karakter religius melalui kegiatan pembiasaan keagamaan siswa SD. Jurnal Ilmiah Pendidikan Citra Bakti, 12(1), 107–117. https://doi.org/10.38048/jipcb.v12i1.4824
Nasution, U. A. (2024). Peran guru dalam mencegah perilaku bullying. Analysis, 2(1), 187–194.
Ningsih, R. R., Simatupang, J. K. N., & Saragih, D. R. P. (2025). Misi pendidikan agama Kristen dan problem moralitas (perundungan atau bullying anak). Jurnal Teologi Wesley, 2(1).
Pandiangan, V. J., & Sutiono, V. S. (2024). Penguatan nilai pendidikan agama Kristen dalam mereduksi kejahatan bullying sebagai pendekatan moral-etis di era disrupsi digital. Jurnal Teologi Nusantara, 2(2), 80–89.
Prastawa, S., & Malau, E. G. R. (2024). Peran guru pendidikan agama Kristen sebagai teladan dalam kerohanian dan karakter peserta didik di SMK. Besiru: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(3), 131–136. https://doi.org/10.62335/ayh2gm71
Rakhmawati, D., Widiharto, C. A., & Prasetyo, A. (2024). Pencegahan dan penanganan kekerasan di sekolah menengah atas dan sekolah menengah kejuruan. CV. Bintang Semesta Media.
Ritonga, N., Simangunsong, E. S. T., Pasaribu, K. D. A., Siagian, A. S. B., Sitepu, K. T. R. B., & Sitorus, J. B. (2024). Peran guru Bahasa Indonesia dalam mencegah perundungan melalui penanaman nilai-nilai Kristiani di sekolah SMA Swasta Marisi Medan. Coram Mundo: Jurnal Teologi dan Pendidikan Agama Kristen, 6(2), 241–255. https://doi.org/10.55606/corammundo.v6i2.399
Saingo, Y. A. (2022). Pemanfaatan media sosial sebagai sarana pembentukan karakter Kristiani tingkat sekolah menengah pertama. Jurnal Shanan, 6(1), 89–110. https://doi.org/10.33541/shanan.v6i1.3652
Sapitri, W. A. (2024). Cegah dan stop bullying sejak dini. Guepedia.
Sari, N. M. D. S., Suastini, K., Anggawati, P. D. Y., Dinanti, D. P., Putri, N. L. W. A., & Ardianti, N. P. K. (2024). Mencegah bully di sekolah dasar. Nilacakra.
Simorangkir, R. M., Panjaitan, B., Anakampun, R., Aritonang, O. T., & Manalu, G. J. (2023). Hubungan kompetensi sosial guru terhadap motivasi belajar siswa pada mata pelajaran pendidikan agama Kristen kelas IX SMP Satu Atap Negeri 5 Pangururan. Lumen: Jurnal Pendidikan Agama Katekese dan Pastoral, 2(2), 54–64. https://doi.org/10.55606/lumen.v2i2.212
Tampilang, R., Talangamin, S., Palar, Y. N., Lomboris, O., Entile, J., Markus, W., Sangkoy, R. V., Janis, D. C., & Tasiam, A. (2024). Strategi guru dalam mengatasi perundungan di SMP Kristen Koha dengan berbasis pendidikan agama Kristen. Hospitalitas: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(3), 26–41. https://doi.org/10.70420/rqqzkq72
Widagti, S., & Ndun, Y. (2022). Peranan guru pendidikan agama Kristen dalam pembentukan karakter anak. Kingdom, 2(1), 20–31.
Zabillah, S. S., Muhdar, S., & Rahman, N. (2024). Peran guru membimbing siswa sekolah dasar dalam pembentukan etika dan moral guna mencegah terjadinya kekerasan bullying. Seminar Nasional Paedagoria, 4(1), 108–117.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Jurnal Teologi Injili dan Pendidikan Agama

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.