Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Collaborative Learning Terhadap Hasil Belajar Pendidikan Agama Kristen dan Budi Pekerti Peserta Didik Kelas IX UPT SMP Negeri 026 Pearung Kabupaten Humbang Hasundutan Tahun Pembelajaran 2024/2025

Authors

  • Rani Bella Siregar Institut Agama Kristen Negeri (IAKN) Tarutung
  • Lustani Samosir Institut Agama Kristen Negeri (IAKN) Tarutung
  • Oloria Malau Institut Agama Kristen Negeri (IAKN) Tarutung
  • Hanna Dewi Aritonang Institut Agama Kristen Negeri (IAKN) Tarutung
  • Wilson Simanjuntak Institut Agama Kristen Negeri (IAKN) Tarutung

DOI:

https://doi.org/10.55606/jutipa.v3i2.513

Keywords:

Collaborative Learning Model, Student Learning Outcomes, Quantitative Methods

Abstract

This study aims to determine the effect of the collaborative learning model on student learning outcomes. The research method used is quantitative with a pre-experimental design research type in the form of one-group pretest-posttest. The population of all 9th grade students is 62 people and a sample of 31 people through purposive sampling. The instrument in the form of a test question consists of 20 items. The results of the data analysis show that there is a positive and significant effect of the Collaborative Learning PAK and Budi Pekerti learning model on the Learning Outcomes of Class IX students, as evidenced by the tcount> ttable value, namely 14.226> 2.042. It is concluded that H0 is rejected and Ha is accepted.

References

Ahmad Rohani. (2004). Pengelolaan pengajaran. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Amin, & Sumendap, S. (2022). Model pembelajaran kontemporer. Pusat Penerbitan LPPM.

Arikunto, S. (2014). Prosedur penelitian suatu pendekatan praktik. Jakarta: Rineka Cipta.

Arikunto, S. (2018). Prosedur penelitian. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Barkeley, E. (2012). Collaborative learning techniques. Bandung: Penerbit Nusa Media.

Desi Eri Kusumaningrum, dkk. (2019). Teori pembelajaran. Depok: PT Raja Grafindo Persada.

Dillenbourg, P. (1999). Collaborative learning: Cognitive and computational approaches (Advances in Learning and Instruction Series). New York, NY: Elsevier Science, Inc.

Dimyati, & Mudjino. (2021). Belajar dan pembelajaran. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Elsina, S. (2016). Developing a model of scoring rubric of authentic assessment for English teachers at senior high schools in Indonesia. Jakarta: CV Public Indonesia Utama.

Emma, D. M. (2020). Penerapan metode collaborative learning berbantuan media gambar untuk meningkatkan motivasi belajar bahasa Jepang. Jurnal Ilmiah Bahasa Sastra dan Pembelajaran Warumma, 3(2), September 2020.

Endang Sri Wahyuningsih. (2020). Model pembelajaran mastery learning. Yogyakarta: Deepublish.

Eri Kusumaningrum, D., et al. (2019). Teori pembelajaran. Depok: PT Raja Grafindo Persada.

Harianto, G. P. (2018). Pendidikan Agama Kristen dalam Alkitab & dunia pendidikan masa kini. Yogyakarta: Andi.

Harun Rasyid, & Mansyur. (2011). Penilaian hasil belajar. Bandung: Waacana Prima.

Hasudungan Simatupang, dkk. (2020). Pengantar pendidikan agama Kristen. Yogyakarta: PBMR ANDI.

Hotmian. (2018). Meningkatkan keaktifan dan hasil belajar pendidikan agama Kristen siswa dengan menerapkan strategi sort card pada siswa kelas IX SMP Negeri 1 Gebang Tahun 2017–2018. Jurnal TABULARASA PPS UNIMED, 1(3).

Istarani, & Intan. (2012). Ensiklopedia pendidikan. Medan: Media Persada Lapoliwa.

Masnur Muslich. (2011). Pendidikan karakter menjawab tantangan krisis multidimensional. Jakarta: Bumi Aksara.

Paulus Lilik. (2020). Prinsip & praktik pendidikan agama Kristen. Yogyakarta: Andi.

Prasetiyo, A. Y., dkk. (2018). Meta-analisis pengaruh cooperative learning terhadap peningkatan hasil belajar matematika siswa. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 3(2).

Putri Suci L. Mahanani. (2016). Penerapan metode cooperative learning untuk meningkatkan hasil belajar siswa pada mata pelajaran IPS kelas 3 SDN Tambakrejo Gurah Kediri. Jurnal Tindakan Kelas, 2(2).

Retno Widyastuti. (2010). Kebaikan akhlak dan budi pekerti. Semarang: ALPRIN.

Samuel. (2021). Studi deskriptif penerapan strategi pembelajaran aktif tipe Everyone Is a Teacher Here dalam upaya meningkatkan hasil belajar pendidikan agama Kristen tingkat SMA. Jurnal Educatio, 7(4).

Setiawan, A. M. (2015). Belajar dan pembelajaran. Jakarta: Uais Inspirasi Indonesia.

Simatupang, H. (2020). Pengantar pendidikan agama Kristen. Yogyakarta: PBMR ANDI.

Siska Oktavia. (2023). Pengaruh model pembelajaran collaborative learning terhadap hasil belajar PAK siswa kelas VIII SMP Negeri 4 Siborongborong tahun pembelajaran 2023/2024. Jurnal Injil dan Pendidikan Agama, 1(4).

Sugiyono. (2016). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Suharti, P. (2023). Model pembelajaran Investigation Based Scienti Collaborative (ISBC) untuk melatihkan keterampilan komunikasi dan kolaborasi siswa. UM Surabaya Publishing.

Trianto. (2009). Mendesain model pembelajaran inovatif progresif. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Wayan Nurkancana, & Sumartana. (1982). Evaluasi pendidikan mengajar. Surabaya: Usaha Nasional.

Downloads

Published

2025-04-22

How to Cite

Rani Bella Siregar, Lustani Samosir, Oloria Malau, Hanna Dewi Aritonang, & Wilson Simanjuntak. (2025). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Collaborative Learning Terhadap Hasil Belajar Pendidikan Agama Kristen dan Budi Pekerti Peserta Didik Kelas IX UPT SMP Negeri 026 Pearung Kabupaten Humbang Hasundutan Tahun Pembelajaran 2024/2025. Jurnal Teologi Injili Dan Pendidikan Agama, 3(2), 94–102. https://doi.org/10.55606/jutipa.v3i2.513

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)