Pengaruh Penggunaan Media Audio Visual Terhadap Keaktifan Belajar Pendidikan Agama Kristen Siswa Kelas VII SMP Negeri 1 Sitio-tio Kabupaten Samosir Tahun Pembelajaran 2023/2024

Authors

  • Mawarni Rajagukguk Institut Agama Kristen Negeri Tarutung
  • Senida Harefa Institut Agama Kristen Negeri Tarutung
  • Grecetinovitria Butar-Butar Institut Agama Kristen Negeri Tarutung
  • Taripar Aripin Samosir Institut Agama Kristen Negeri Tarutung
  • Sandy Ariawan Institut Agama Kristen Negeri Tarutung

DOI:

https://doi.org/10.55606/jutipa.v1i4.202

Keywords:

Audio Visual Media, Student Learning Activeness

Abstract

The aim of this research is to determine the positive and significant difference between active learning in Christian Religious Education in students who are taught without the use of Audio Visual Media and active learning in Christian Religious Education in students who are taught using Audio Visual Media in Class VII of SMP Negeri 1 Sitio- tio Samosir Regency 2023/2024 learning year. The method used in this research is a quasi-experimental method with a pre-test and post-test only control group design. The population is all class VII students of SMP Negeri 1 Sitio-tio Samosir Regency for the 2023/2024 academic year, totaling 100 people and the research sample was determined using purposive sampling, namely class VII-B students totaling 32 people. Data was collected using a positive closed questionnaire with 20 items. The results of data analysis show that there is a positive and significant difference in the learning activity of Christian Religious Education in students who are taught without using Audio Visual Media and the Active Learning in Christian Religious Education in students who are taught using Audio Visual Media in Class VII of SMP Negeri 1 Sitio-tio Regency. Samosir 2023/2024 academic year: 1) Data analysis test: a) significant and influence test obtained -tcount= -29.41< -ttabe(=0.05/2=0.025,dk=n-1=3l) = -2.039. The tcount value is in the curve area of ​​rejection of H0 and acceptance of Ha.

References

DAFTAR PUSTAKA

Febrianto, Rohmat. 2023. "Pengaruh Penggunaan Media Audio Visual terhadap Keaktifan dan Pemahaman Belajar Mahasiswa pada Mata Kuliah Kewirausahaan Prodi PBSI STKIP PGRI Trenggalek,” Journal Education Research and Development 7. Vol 7 No. 1

Fitriyani, Dewi Maryah, Sugeng Eko Putro Widoyoko dan Galih Yansaputra. 2021. “Penerapan Media Audio Visual Pada Tema 1 Kelas 4Sebagai Upaya Meningkatkan Motivasi Belajar Dan Keaktifan Belajar Siswa Di Sekolah Dasar,” Jurnal Pendidikan. Vol 2 No. 1

Fitroh. 2020. Proceedings Literasi dalam Pendidikan di Era Digital untuk Generasi Millenial. Surabaya: Surabaya Publishing.

GP, Harianto.2017. Teologi PAK Metode dan Penerapan Pendidikan Kristen Dalam Alkitab. Yogyakarta: ANDI.

Humairah dan A. Octamaya Tenri Awaru. “Penggunaan Media Pembelajaran Audio Visual Dalam Meningkatkan Keaktifan Belajar Sosiologi Siswa Kelas XI IPS di Madrasah Alyiah Buntu Barana Kabupaten Enrekang”. Jurnal Sosialisasi Pendidikan Sosiologi. Vol 4

Husniyatus. 2017. Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis ICT Konsep dan Aplikasi pada Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Jakarta: Kencana.

Hutahayan, Benny. 2019. Peran Kepemimpinan Spiritual Dan Media Sosial Pada Rohani Pemuda di Gereja Batak Karo Protestan (GBKP) Cililitan. Yogyakarta: Budi Utama.

Muhammad. 2017. Multimedia Pembelajaran Yang Inovatif. Yogyakarta: ANDI.

Murtadlo, Ali. 2022. Ensiklopedia Metode Pembelajaran Inovatif. Pustaka Referensi.

Ningsih, Wirda dan Mardhatillah. 2016. “Penerapan Media Audio-Visual Terhadap Keaktifan Pada Materi Hubungan Antara Sumber Daya Alam Dengan Lingkungan Siswa Kelas IV SD Negeri Pasi Teungoh Kecamatan Kaway XVI,” Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar 2.

Nokman. 2019. 7 Karya 1 Buku. Jawa Tengah: Pelita Gemilang Sejahtera.

Kristianto, Paulus Lilik.2006. Prinsip & Praktik Pendidikan Agama Kristen. Yogyakarta: ANDI.

Rifai. 2026. Classroom Action Research in Christian Class (Penelitian Tindakan Kelas Dalam PAK. Sonorejo Sukoharjo: BornWin’s Publishing.

Rudy. 2017. Media Pembelajaran. Jawa Timur: CV Pustaka Abadi.

Suhendi, Subakti dan Kristianto. 2022. Belajar Dan Pembelajaran. Yayasan Kita Menulis.

Sugiyono. 2013. "Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, Dan R&D". Bandung: ALFABETA.

Sumiharsono dan Rudy. 2017. Media Pembelajaran. Jawa Timur: CV Pustaka Abadi.

Syafrida. 2022. Dasar-dasar Public Relations. Yayasan Kita Menulis.

Syah, Muhibbin. 2010. Psikologi Pendidikan Dengan Dendekatan Baru. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Wahyuni, Sri. 2021. Peran Guru Pendidikan Agama Kristen dalam Membentuk Karakter Peserta Didik. Nasya Exspanding Management.

Wahyuningsih, Endang Sri. 2012. Pembelajaran Mastery Learning Upaya Peningkatan Keaktifan dan Hasil Belajar Siswa. Yogyakarta: CV Budi Utama.

Downloads

Published

2023-10-03

How to Cite

Mawarni Rajagukguk, Senida Harefa, Grecetinovitria Butar-Butar, Taripar Aripin Samosir, & Sandy Ariawan. (2023). Pengaruh Penggunaan Media Audio Visual Terhadap Keaktifan Belajar Pendidikan Agama Kristen Siswa Kelas VII SMP Negeri 1 Sitio-tio Kabupaten Samosir Tahun Pembelajaran 2023/2024. Jurnal Teologi Injili Dan Pendidikan Agama, 1(4), 164–179. https://doi.org/10.55606/jutipa.v1i4.202

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)